نکته عملی در درمان آکنه

نکات درمانی جوش و ‌آکنه

?خیلی مواقع پزشک مشکل را صحیح ، تشخیص می دهد و نسخه را طبق اصول علمی، می نویسد ولی نهایتا بیمار از درمان ضد ‌آکنه ناراضی است!

مشکل کجاست؟!
در چنین مواردی اصل مشکل در رابطه پزشک و بیمار ریشه دارد مساله ای که علی رغم اینکه همه پزشکان از اهمیت آن باخبرند اما به دلائل زیادی در عمل آنرا مورد توجه قرار نمی دهند.

?آموزش صحیح بیمار درمورد بیماری و درمان تا حد زیادی به بهبود این رابطه کمک می کند.
در زیر نکاتی میآید که آموزش صحیح آنها، هم پاسخ درمانی بیمار ، هم رضایت قلبی او از پزشک را افزایش می دهد.

۱.فرایند درمان آکنه طولانی است.(یکسال تا دوسال) اگر بیمار از این نکته بیخبر باشد با ملاحظه بهبود نسبی ، درمان را قطع میکند و طبیعتا بعد از مدتی با عود جوشها مواجه میشود .
در این حالت او به اشتباه ، گمان میکند در این عود، پزشک مقصر است!

۲.حتی در بهترین حالت و با تجویز مناسب ترین درمانها،پاسخ درمانی زود ایجاد نمیگردد.
بیمار باید بداند پاسخ مثبت معمولا زودتر از ۴ هفته اتفاق نمی افتد و حتی گاهی ممکن است تا ۸ هفته هم، پاسخ خوبی ایجاد نشود.
چنانچه طی ۸ الی ۱۰ هفته پاسخ مناسب ایجاد نشد آکنه نسبت به درمان تجویزی مقاوم فرض میشود و در چنین موقعیتی، بهتر است روش درمانی عوض شود.

۳. در ۴هفته ابتدای درمان آکنه ، احتمال بدتر شدن هست.بیمار باید بداند بدتر شدن خفیف آغاز درمان مساله ای نیست .البته اگر این بدتر شدن شدید باشد پزشک باید در جریان قرار گیرد تا اقدامات لازم را انجام دهد .

۴.معمولا در موقع درمان آکنه، نیاز به استفاده از کرمهای کمدولیتیک و لایه بردار هست.
به صورت طبیعی و در ابتدای کار این نوع درمانهای موضعی با مقداری تحریک پوست ، قرمزی،خشکی و التهاب آن همراهند. بیمار باید بداند معمولا این مشکل موقت و گذراست.

۵.دستکاری جوشها با بدتر شدن آکنه و ایجاد اسکار در جای آنها، همراه است بدین لحاظ باید به فرد آکنه ای به صورت جدی و با تاکید توصیه شود از دستکاری جوشهای خود بپرهیزد.

۶.جدیدترین مطالعات حاکی از تاثیر عواملی مثل استرس و تغذیه نامناسب(تغذیه پرکالری و با ایندکس گلایسمیک بالا)بر ایجاد و سیر آکنه است.
لذا جا دارد به هر بیمار توصیه هایی شود مبنی بر تغییر سبک زندگی .

?توصیه به کاهش عوامل استرس زا در زندگی روز مره ،در پیش گرفتن رژیم غذایی با کالری و چربی و قند متعادل ،تحرک داشتن و ورزش به اندازه کافی نقش مهمی در درمان موثرتر و پایدارتر آکنه دارد.

نوشته شده توسط آقای دکتر نادر اربابی (متخصص پوست)

 

بررسی محصولات ضد جوش و ‌آکنه

کلیک کنید